smurrie

IMG_6810Na de herfstvakantie is  het schoolproject voeding opgepakt in de stamgroep. Wij werken hierbij met onze zintuigen. Hoe proef je iets, waar ruik je mee? Hoe voelt een ananas, een peer of een banaan?  En hoe is dat , met je ogen dicht? Smaakt iets zoet, zout, bitter of zuur?  Ruikt het vies, lekker of gewoon?  Hoe klinkt eigenlijk het geluid van een mixer?

We ontdekken bij dit onderwerp  o.a. met behulp van een bijzonder materiaal , smurrie, hoe je heel goed kunt leren kneden. We richten een proeverij in en we leren appelen . Ook zetten zich een aantal kinderen over het idee heen, dat ze iets wat ze niet lekker vinden, nu gaan proeven en ineens lekker vinden. Bij de yoga ervaren ze, hoe je met aandacht iets kunt gaan eten.

Sinds de Sint in het land is snappen jullie dat we ons ook zijn gaan storten op  pepernoten , spaanse pizza’s of pietenpannenkoeken bakken. Tevens ontdekken we , hoe de tafelmanieren van de Sint zijn en van ons zelf, via een taalronde met de titel : ‘Aan tafel bij’ . En drie kinderen uit de bovenbouw leren ons tussendoor even hoe rozijnen kunnen dansen.  

Direct al na de start , zie ik dat we volop weer samen gaan ondernemen, plannen en samenwerken. En ook bezig zijn met creëren, presenteren, reflecteren en verantwoorden. Dit zijn de jenaplan- essenties die mijn onderwijs vorm geven.  Je kunt daar ook  over lezen in het boek – jenaplan, school waar je leert samenleven , van Freek Velthausz en Hubert Winters. Het is en blijft een prachtig handboek over en voor onderwijs.
Eet smakelijk.

Jomp
November 2015